Wil jij gezond leven? Fysiek gezond worden? Start hier!

Wil jij ook gezond leven? fysiek gezonder worden en/of blijven? Lees hier het stappenplan dat wij zelf gebruiken om gezonder te worden.

Wat is gezond leven?

Gezond leven is voor ons een leven waarin je zelf het optimale uit het leven haalt zonder daarbij andere te benadelen op verschillende gebieden. Zowel sociaal, mentaal, financieel als fysiek gezond. In deze reeks blogs hebben we het over fysiek gezond.

Wat is fysiek gezond zijn?

Fysiek gezond zijn is voor ons om gedurende je leven de maximale werkcapaciteit uit je lichaam te halen. De Deze definitie komt uit het CrossFit (de ‘sport’ die wij beoefenen). De definitie lijkt simpel maar is eigenlijk heel complex. Het betekent niet dat je zo sterk mogelijk moet worden op je 20e, het betekent wel dat je zo lang mogelijk sterk wil blijven tot je 80? 90? 100e? De reden dat veel van ons ‘slecht’ oud worden heeft namelijk veelal te maken met ziekte en/of spiermassa afbraak. Helaas kunnen we ziekte en ouderdom niet volledig tegengaan maar door gezonde voeding en training kan je het wel voor een heel groot deel vertragen zodat je zo lang mogelijk ‘fit’ blijft en zoals wij het liever zeggen: zodat je zo lang mogelijk ‘gezond’ blijft.

Waarom zou ik een fysiek gezond leven willen hebben?

Wij geloven enorm dat fysiek gezond worden de basis is voor een succesvol en gelukkig leven. Op het moment dat jij gezond bent dan heb je meer energie, ben je positiever en zal je dit ook merken op andere gebieden van je leven.

Tot aan je 30e ongeveer kan je lichaam heel veel compenseren, ongezonde voeding/alcohol/weinig beweging zullen nog niet enorm veel impact hebben op je lichaam (je lichaam merkt het wel!!!!). Zorg jij niet goed voor je lichaam dan moet je lichaam beter voor jou zorgen en daardoor wordt je lichaam sneller oud.

Eigenlijk is dit heel logisch maar toch gedragen we ons met zijn alle nog niet zo. Steeds meer en meer wordt ook in onderzoek aangetoond de impact van ongezond eten en te weinig bewegen. Exacte cijfers zijn natuurlijk lastig te noemen, zeker op individueel niveau. Uit de laatste onderzoeken blijkt dat veel ziektes voorkomen kunnen worden door gezond te eten. In het boek ‘eet als een expert’ wordt dit mooi en confronterend omschreven. Als 300 van jouw facebook vrienden allemaal gezond zouden gaan leven zouden er 60 vrienden dikke darm- borst en longkanker krijgen in plaats van 120! In dat geval zouden er 22 hart- en vaatziekte krijgen in plaats van 110! en zouden er slechts 9 diabetes type 2 krijgen in plaats van 94!

In welk rijtje zou jij willen horen?

Aantal vrienden dat deze ziekte niet krijgt Aantal vrienden dat deze ziekte sowieso krijgt Aantal vrienden die deze ziekte niet krijgt als ze gezond zouden leven
Dikke darm-, borst- en longkanker 180 60 60
Hart- en vaatziekte 190 22 88
Diabetes type 2 206 9 85

Hoe kan ik fysiek gezond leven?

Voor een fysiek gezond leven zal je een aantal stappen moeten doorlopen. Helaas zijn veel van deze stappen over de jaren heen een beetje verwaarloosd. Vroeger (in tijden van de prehistorie) waren al deze stappen zo normaal dat men er niet eens over nadacht (en misschien ook wel niet over na kon denken 😉 ).

Stap 1: Eet niet te veel!

Één van de belangrijkste aspecten van een fysiek gezond leven is: eet niet teveel! En dit bedoel ik dan in termen van kcal. Energie kan niet verdwijnen! alle energie die jij in je lijf stopt moet je ook weer verbranden. Als je dit niet doet wordt je te zwaar. En wordt je te zwaar dan kan je fysiek sowieso minder hebben. Er zijn veel manieren om ervoor te zorgen je niet te veel eet (kcal tellen, mealprepping, handpalmmethodes etc.). In een latere blog zal ik hier meer over schrijven. Een wijdverbreid misverstand is dat mensen meer gaan sporten omdat ze gewicht willen verliezen. Meer sporten raad ik sowieso aan (voor de meeste mensen) alleen ga je hier het probleem niet mee oplossen.

Voor jou beeldvorming: de meeste van ons die te zwaar zijn verbranden zo’n 2000 kcal per dag. Dit zijn 14000 kcal per week. Als je twee uur per week extra zou gaan sporten op gemiddelde intensiteit verbrand je zo’n 2 x 500-600 is zeg 1200kcal. Dat is minder dan 10%!!! Oftewel je schiet er niet zo heel veel mee op, minder kcal eten is veel belangrijker! (Daar komt nog bij dat de meeste van ons zichzelf belonen na het sporten met wat lekkers! Dan heb je jezelf helemaal voor niks naar de sportschool gesleept!!)

Stap 2: Eet de juiste dingen!

De volgende stap is de juiste dingen eten (en drinken). Je lichaam heeft meer nodig dan alleen energie. Je lichaam heeft diverse voedingstoffen nodig om zichzelf draaiende te houden. Denk hierbij aan eiwitten, vetten en koolhydraten maar minstens net zo belangrijk vitamines en mineralen. Eet je niet de juiste dingen dan krijgt je lichaam al snel te veel kcal binnen en te weinig voedingsstoffen. Dit is alsof je een benzine auto voor de helft vol gooit met diesel. Dat gaat vroeg of laat fout! Ons lichaam is (gelukkig!) een stuk slimmer dan een auto en kan een groot deel zelf compenseren maar niet voor heel lang.

Later zal ik uitgebreid schrijven over wat nu een gezond voedingspatroon is en wat de juiste keuzes zijn.

Stap 3: Beweeg zo veel mogelijk!

Met bewegen bedoelen we hier met name lage intensiteit beweging. Probeer zo min mogelijk te zitten en liggen en zo veel mogelijk te staan, te wandelen en rustig te fietsen of zwemmen. Neem de trap, wandel/fiets naar je werk en de supermarkt etc.

Stap 4: Doe regelmatig aan kracht en hoge intensiteit training

Als kers op de taart doe regelmatig aan kracht training, bij voorkeur een paar keer per week en ook aan hoge intensiteit of interval training. Zoals eerder al aangegeven doe je dit niet zozeer voor die extra kcal (al helpt het natuurlijk wel) maar met name om je lichaam en je spieren te blijven prikkelen. Zoals we eerder al schreven wordt je lichaam sneller oud omdat je spierkracht verliest. Door krachttraining zorg je dat je spieren sterk blijven en je ook op je 80/90/100e? jezelf nog uit een stoel kan tillen.

Later zullen we uitgebreider schrijven over alle stappen. Voldoe jij aan al deze stappen?

Bronnen:
Berkenpas et al, A (2016). Eet als een expert, Utrecht/Antwerpen: Kosmos Uitgevers

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *